SAJTÓKÖZLEMÉNY
2022. október 31-én befejeződött a Via Carpatia EGTC, Kassa város (Mesto Košice) és az ÉszakMagyarországi Informatikai Management Nonprofit Kft. „ Általános- és középiskolások informatika oktatásának javítása a határ két oldalán” pályázatban megvalósuló SKHU IT EDUCATION című projektje. Az Észak-Magyarországi Informatikai Management Nonprofit Kft. volt az egyik kedvezményezettje az Interreg V-A Szlovákia-Magyarország Együttműködési Program által támogatott SKHU/1902/4.1/036 azonosítószámú „SKHU IT EDUCATION” című projektnek.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósult.
A projekt címe: „SKHU IT EDUCATION”
A projekt azonosítója: SKHU/1902/4.1/036
A projekt kezdő és tervezett végdátuma: 2021.05.01- 2022.08.31.
A projekt tényleges végdátuma: 2022.10.31.
A projekt teljes költségvetés: 340 079,08 EUR
ERFA teljes hozzájárulás: 289 067,21 EUR
ERFA hozzájárulás (Infoklaszter): 123 427,54 EUR
Konzorciumi partnerek: Via Carpatia EGTC, konzorciumvezető Kassa Város ( Mesto Košice) Észak-Magyarországi Informatikai Management Nonprofit Kft.
A digitális technológiák befolyásolják mindennapi életünket. Egyre több munkakör betöltéséhez speciális digitális készségekre van szükség. Kassa város és Borsod-Abaúj-Zemplén megye teljesen hasonló problémákkal néz szembe a digitális írástudatlanok aránya magas, a digitális kompetenciák szintje alacsony, elavultak a tanítási módszerek és az oktatási intézményeknek nem kielégítő a digitális infrastruktúrájuk. Ezenkívül az tapasztalható, hogy bár az informatikai vállalkozások száma mindkét régióban elég magas, de jelentős az elvándorlás. A megvalósított projekt fő célja volt Kassa megye (KSK) és Borsod-Abaúj-Zemplén megye (B-A-Z) általános- és középiskolás diákjainak digitális kompetenciáinak és készségeinek fejlesztése az alábbiak által:
1. Interaktív tanterem jött létre a kassai
2. A magyar és a szlovákiai általános és középiskolák számára a digitális infrastruktúrát LEGO SPIKE készletek és a LEGO WeDo 2 készletek beszerzésével tudtuk támogatni, melyek az informatikai oktatás innovatív formáját jelentik.
3. Szakmai műhelyeket és képzéseket szerveztünk a szakköröket vezető tanárok számára a LEGO készletek aktív felhasználása érdekében, ezáltal is javítva a digitális kompetenciáikat.
4. Robotika szakköröket, határon átnyúló versenyeket és nyári tábort szerveztünk a projektbe bekapcsolódott partnerintézmények diákjai számára.
A projektben megvalósult partnerek közötti együttműködés hosszú távon fenntartható, határokon átnyúló együttműködést eredményez.
A képzés a LEGO WEDO2, LEGO EDUCATION SPIKE PRIME és micro:BIT oktatásra fókuszált. A LEGO EDUCATION eszközök segítségével a 8-14 éves diákok gyakorlatorientált kurzusokon tanulhatták meg a programozás alapjait a LEGO EDUCATION WEDO 2.0 és LEGO SPIKE PRIME keretprogram, valamint micoro:BIT segítségével. A képzés nem titkolt célja az informatikai pálya népszerűsítése. Az utóbbi években sok tehetséges szlovák és magyar fiatal elhagyja a térséget, és más országokban akar tanulni és dolgozni. Ezt a tendenciát igyekeztünk némiképp visszafordítani a régiók tehetségeinek felkarolásával. A partnerek arra kívánták ösztönözni a projektbe bekapcsolódó diákokat, hogy kezdjenek el megismerkedni a programozás alapjaival. Csaknem 30 iskola csatlakozott a programhoz a határ mindkét oldalán, a partnerek velük együttműködve szervezték meg a képzéseket.
A projekt célkitűzése összhangban van az Interreg V-A Szlovákia-Magyarország Együttműködési Program 4. prioritási tengelyével (Közintézmények és a határtérségben élő emberek határon átnyúló együttműködésének javítása), hiszen a résztvevő szervezetek, illetve a képzésekbe bevont fiatalok és oktatók között együttműködést alakított ki a határ két oldalán, biztosítva a tudás és a tapasztalatok megosztását.
A projekt igazi sikertörténet, hiszen a gyermekek és a fiatalok jelentik a jövőnket. Ezért az "SKHU IT EDUCATION" projekt rájuk összpontosított. A Via Carpatia EGTC Kassa város és az Infoklaszter célja az volt, hogy összekapcsolja az iskolákat az informatikai munkáltatókkal, hogy a tanulók könnyebb foglalkoztathatósága érdekében a STEAM készségek fejlesztése terén a gyakorlatiasabb tudásra összpontosítson a Lego robotok segítségével. A partnerek között kialakult rendkívül kooperatív munkakapcsolat alapja a jövőbeli együttműködéseknek. Az SKHU IT Education projektnek köszönhetően a résztvevő projektpartnerek új lehetőségeket keresnek a további, közösen megvalósítandó projektekhez.
A projekt az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg SKHU/1902/4.1/036
azonosítószámú „SKHU IT EDUCATION” projekt keretén belül. www.skhu.eu
Média kontakt: Tarjányi-Koczák Mariann (mariann.koczak@infoklaszter.hu)